4 sposoby, jak zapobiegać i ulżyć bólom kręgosłupa w ciąży



Bóle pleców w ciąży

Ból pleców podczas ciąży to częsta dolegliwość, występuje u niemal 60% ciężarnych.
Główne powody to:
👉Zmiana środka ciężkości i ustawienia miednicy wraz z współistniejącym osłabieniem mięśni pleców i brzucha
👉Pogorszenie się już istniejących problemów – kręgozmyku , czy istniejącej wcześniej niestabilności kręgosłupa i stawów biodrowo-krzyżowych
👉Wpływ hormonów na rozluźnienie więzadeł, powodujący niestabilność miednicy
👉Zespół nerwu zasłonowego
Często jednak można zapobiec bólowi pleców podczas ciąży lub znacznie go złagodzić.
Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, aby ból pleców nie doskwierał Ci podczas ciąży.

Zadbaj o odpowiednią aktywność

Regularna aktywność fizyczna powinna być rutyną podczas całej ciąży, jeśli nie ma do tego przeciwwskazań medycznych. Jeśli do tej pory aktywnie trenowałaś, powinnaś lekko zmniejszyć obciążenia. Jeśli nie robiłaś nic, najlepiej jest zacząć od lekkich ćwiczeń, najlepiej od drugiego trymestru. Odpowiednie ćwiczenia rozciągające pomogą w rozluźnieniu napiętych i przeciążonych mięśni a odpowiednio dobrane ćwiczenia stabilizujące miednicę zapobiegną pojawianiu się bólu w późniejszym okresie. (O ćwiczeniach w czasie ciąży więcej przeczytasz tutaj…)

Ćwicz “dobrą postawę”

Gdy Twoje dziecko rośnie, Twój środek ciężkości przesuwa się do przodu. Aby uniknąć utraty równowagi organizm kompensuje to “odchylając się do tyłu” – co może obciążyć mięśnie dolnej części pleców i przyczynić się do bólu pleców podczas ciąży.

  • Pamiętaj o tych zasadach dobrej postawy: naucz się aktywizować pośladki, trzymaj klatkę piersiową „otwartą” a łopatki lekko ściągnięte, ale nie napięte.
  • Kiedy stoisz, ustaw nogi szeroko, aby uzyskać najlepsze podparcie.
  • Jeśli musisz stać przez dłuższy czas, oprzyj jedną stopę w wykroku na niskim stołku – i rób częste przerwy w staniu.
  • Dobra postawa oznacza również odpowiednie siedzenie. Wybierz krzesło, które podpiera plecy lub połóż małą poduszkę pod odcinek lędźwiowy.

Wizyta u fizjoterapeuty

Ból w ciąży, to ból jak każdy inny – wynikający z przeciążenia struktur, więc tak samo jak w innych przypadkach sprawdzają się tutaj zabiegi terapii manualnej i rozluźniania tkanek (masaż tkanek głębokich, czy techniki powięziowe). Techniki wykonywane na ciężarnych są delikatne. Fizjoterapeuta powinien także dobrać ci zestaw ćwiczeń odpowiednich do Twojego stanu i zaawansowania ciąży.

Kinesiotaping i pas na stawy krzyżowo-biodrowe

W przypadkach mocnego bólu powinnaś mieć również odpowiednie „wsparcie”. Jeśli masz bardzo mocne dolegliwości bólowe a ćwiczenia i terapia manualna nie dają efektów, możesz też po konsultacji z fizjoterapeutą doraźnie stosować pas stabilizujący stawy krzyżowo-biodrowe, który często przynosi ulgę, oraz skorzystać z zabiegu kinesiotapingu, czyli oklejania specjalnymi taśmami (są bez środków przeciwbólowych, więc nie szkodzą dziecku), ich działanie opiera się na odpowiedniej aplikacji i rozluźnianiu lub stabilizowaniu odpowiednich struktur.

Jeśli zmagasz się z bólem pleców w ciaży, nie zwlekaj. Umów się już dziś na terapię!
Prowadzę także e-konsultacje – nauczę Cię jak dbać o swoją postawę i ergonomię w okresie ciąży i dobiorę odpowiednie ćwiczenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *